#6 podcast: E-shop na WordPressu a marketing

Svět otevřeného IT
Svět otevřeného IT
#6 podcast: E-shop na WordPressu a marketing
Loading
/

0:00 – úvod a znělka

0:47 – Můžeš nám vyjmenovat marketingové funkce u nějakého klienta a jak mu pomáhají snížit náklady na marketing?

5:27 – Zmiňuješ automatické stahování z facebooku a googlu. Tím se stává ten web dynamickým, je to tak?

7:58 – Na některé eshopy implementujeme bodový systém, můžeš to nějak rozebrat?

12:20 – Funkcionalita, že jsi v košíku a nabídne Ti to nějaký další produkt na zvýšení obratu. Můžeš to prosím nějak více popsat?

12:52 – Co si myslíš o Pop Up oknech?

16:17 – Co si myslíš o rychlosti webu, zvláště tedy u eshopů? Není WordPress pomalý?

18:28 – Má být na eshopu vyhledávání a jak má fungovat?

20:34 – Responzivní web a co všechno lze udělat na mobilní verzi?

Můžeš nám vyjmenovat marketingové funkce u nějakého klienta a jak mu pomáhají snížit náklady na marketing?

Tak my jako příklad uvádíme recla.cz, ono se to mnoha lidem zdá jako taková stránka, co prodává jeden produkt, ale tam je krásně vidět, že i jeden produkt potřebuje mnoho marketingu. Oni používají newsletter, mají to napojený na Mailchimp, mají tagovaný lidi, který nakoupí podle země, tzn. že to mají multijazyčné, multiměnové. Když někdo nakupuje na reclar.fr, tak je zákazník po nákupu v pokladně přidaný rovnou do newsletteru, pokud to má zakliklé a taguje se fr tagem, takže oni si ho filtrují podle země, aby mu ve správném jazyce posílali  newslettery.

Newsletter je základ marketingu. Já osobně to tedy nečtu, ale vím podle statistik, že to funguje. Já nejsem úplně reprezentativní vzor na marketing. Tohle tam mají, mají push notifikace, tam mají, myslím pár tisíc zaregistrovaných, já nevím, kolik z toho je aktivních. To tam mají nasazený, pak mají affiliate marketing, který užívají skrz kupony jinak, ale mají tam i možnost affiliate marketingu.

Nedostali se k nasazení pořádného, ale affiliate znamená laicky – pošlu svému youtuberovi video, youtubeři v Americe, ale i v Čechách už to dělají hodně často. V Americe jsou na to specialisti. Tam máte svůj link, tzn. mujeshop.cz/davidstrejc bych dostal jako youtuber a spolupracoval bych s mujeshop.cz no a já to svému publiku říkám.. jděte skrz tenhle link nakoupit na ten eshop, oni to i říkají veřejně. Tím mi vlastně přispíváte na kanál, protože přispíváte skrz mě a já z toho mám provize. V ČR se to asi úplně veřejně nedělá, ale tenhle bonusový a provizní systém je tam celý, to znamená, vyplácet, hlídá to kdo nakoupil a to ne jen že přijdu a zavřu browser a poprvé a už tam nejdu přes toho youtubera, ale ty programy to mají dost zaznamenaný.

Pak velmi důležitý ale opomíjený a když je dobře odladěný, tak výkonný opuštěný košík. TO je věc, která, když někdo v pokladně napíše v pokladně email, odejde a nebo někdo se zalogovaných, přihlášených, zákazníku, dal něco do košíku a odešel od počítače, tak na mým superboxu má hezky odladěný email, jsem tvůj zapomenutý boxík, jsem smutný a nebo něco takového, a jim to třeba za hodinu přijde do emailu a ten člověk má možnost objednávku dokončit, protože je tam přímo vidět jeho košík a na proklik dokončuje objednávku. To má i reclar.

K marketingu patří veškerá analytika, tzn. Google tagy a Google Enhanced E-commerce, co říká kdo co dal do košíku, za kolik peněz a v jaký měně, celý analyticlý dashboard od Googlu či analogie toho od Facebooku přes Facebook pixel. Mají to napojený na traspilot takovým krolovacím způsobem, tyhle služby na hodnocení jako je Google hodnocení, neznám přesný názvy – hvězdičky na Googlu, ratingy na Facebooku, ty mají appy, ale nějaký traspilot vůbec nějaký appy nemá. Někdo do WordPressu vyvinul skrejpovací službu, takže já si to stahuju na svém webu. To tam taky mají stahování hodnocení, building důvěry zákazníků je hodně důležitý, hodnocení zákazníků , já nevím co všechno. Úplně si nevzpomínám na další.

To co si zmínil je hodně zajímavé, protože díky tomu, že se to stahuje například z Facebooku nebo z Googlu, ty hodnocení, tak se tím stává ten eshop dynamický.

Pokud narážíš na vyhledavače, tam to je specifická oblast, kdy ano mají rádi dynamický kontent, ale nevím na kolik jim vadí a na kolik ignorují, že to hodnocení je z Googlu. Google to ví určitě, že je to z Googlu, protože se to stahuje strojově, ale mají to třeba i napojený na Instagram, tyhle velký služby poskytují ten marketing eshopům jako marketingový podpůrný nástroje.

Takže já si můžu svůj Instagram zobrazovat i s popisky na svým webu. Podle toho, když dám třeba hashtag můj web na svým instagramovým kanále, tak se mi to zobrazuje na webu, když ne, tak se mi to tam nezobrazuje. Takže tyhle věci jako ok, ale pro vyhledávání to asi není tak zásadní, takže si myslím, že to nebude mít velký vliv, ale já nejsem expert na tuhle oblast. Na tu jsou jiní lidi. Já si pořád myslím, že tam je důležitý obsah, je tam důležitý třeba hodnocení i mikrodata, to tam samozřejmě mají taky, to v současnosti má dost českých eshopů a českých webů, specializovaných krabicových shopů a já nevím do teďka nemá, mikrodata, to poznáte jednoduše.

Je tam bariéra Googlu, kdy ne vždy Google to zobrazuje, ale pokud jste viděli někdy v Googlu hvězdičky přímo na Googlu a cenu a skladovou dostupnost ve výsledcích vyhledávání v SERPu, tak tam jsou takzvaný mikrodata a to jsou obohacený data, který uživatel nevidí v html, jsou speciálně řečeno – tato stránka je produkt, má takový a takový hodnocení, má takovou a takovou cenu, je produkt knížka, autor, jsou různý schéma schemeorg, mají různé typy obsahu a je to různý marketingový nástroj. Celý Google je marketing. Web se zvrhnul v jeden obrovský banner, celý web je v podstatě marketing. Tam nic jiného nefunguje.

Na některé eshopy implementujeme bodový systém, můžeš to nějak rozebrat?

Já si myslím, kdybych já měl eshop, tak to tam mám určitě. Má to tam můj superbox, který na tom má postavený částečně business, to znamená, že ona motivuje svoje uživatelky k hodnocení, což je pro ní skvělý, protože má potom třeba 110 hodnocení u produktů a některý produktový názvy je dokonce před Alzou, co jsem vyhledával. Je to zvláštní, když někdo řekne, že to je nevyhledávaný, ale já jsem to zjistil na nějakou Milku Oreo, co je docela produkt obecný a ona byla někde druhá, třetí a je to kvůli tomu, že má 110 hodnocení unikátních u produktů z mikrodatama, s dobrým headrem a s celkem dobrou html strukturou, s dobrou url adresou a to hodnocení její uživatelky za okomentovaný výrobek dostávají nějaký body a ty body později mohou měnit za krabice celý, za nějaký produkt co prodává nebo nějaký bonus do toho produktu.

Ale ten bodový systém co máme, tak ten má různý hůlky se to tomu říká, to znamená, že můžu dávat body za to, že mi někdo navštíví stránku za den, to znamená, že každý den mu dám bod za to, že tam přijde. Třeba tohle bych nedělal, ale za hodnocení bych asi uživatelům stoprocentně body dával, protože hodnocení – podívejte se na velký eshopy, na českou scénu, kdy každý tam sice to uživatelský hodnocení chce, ale cpe tam uživatelům takový ty velký input boxy, aby mu tam lidi něco napsali, ale ty lidi to tam nemají. Jako každý tam má tlačítka sdílet na Facebooku, na Instagramu.

Bohužel nemám nikde proklikovost u velkých eshopů, kolik lidí na to skutečně kliklo. Na nějaký sdílet někde, já bych řekl, že to budou jednotky za rok u velkých eshopů, protože to lidi nedělají, to lidem nedoporučujeme to tam dávat. Zbytečně to odvádí pozornost nebo je to nesmysl. A v hodnocení se zjistilo, že je to lepší tahat z Facebooku. Nejlepší hodnocení jaký jsem viděl, co je udělaný, tak pokud jsem výrobce a jsem schopný dát svoje produkty na heureku a potom tahat hodnocení z heureky u mých produktů, což jde přes nějaký ID, tak to má smysl zobrazovat, protože heuréka je sběrač hodnocení a tam lidi jsou motivovaný hodnotit a to hodnocení se tam odehrávají. A pokud jsem schopný stáhnout si je k sobě, tak je to jenom dobře.

Potom to vypadá, že ten produkt je ohodnocený a lidi hodně čtou hodnocení, já sám je čtu a to jsem fakt hodně uživatelsky jinde než většina lidí a to je první, co si na tom eshopu přečtu. Já jdu po hodnocení lidí, mě nezajímá a taky si zkoumám jestli jsou pravdivý, potom mě ten eshop přesvědčí. Když tam vidím 20 pětihvězd z 20, tak mi tam úplně něco nevoní, když vidím, že to je autíčko na dálkový ovládání za 800, tak si říkám, že si to kluci asi napsali sami. Pokud jsou věrohodní, co si třeba myslím, nevím jestli je to pravda, u Alzy to vypadá věrohodně. Pokud jsou věrohodný hodnocení nebo pokud přijdu na reclar a teď vidím, že tam mají nějaké reference z Facebooku, podívám se na ten Facebook a ty reference tam opravdu jsou, tak Facebook si dává pozor, aby byly reálné, oni se tam moc nedají mazat, pokud se nepletu, ale já už v tom moc nejedu, tak nevím.

Ale budí to ve mně důvěru a nejvíc ve mně budí důvěru ta uživatelská zkušenost. Když si přečtu, že laptop se mi zlomil za dva dny, tak si jdu vybrat jiný, protože ho na tom eshopu mají, nebo že se s tím produktem něco stalo aniž by to tam napsal, tak super. Takže toto všechno, ten building té důvěry, já věřím lidem, nevěřím moc prodejcům, protože se snaží v první řadě prodat, ale všechny tyto nástroje jsou ověřené. Jako třeba na práci s těma lidmi který tvoří tu hodnotu, jak Facebooku, tak vašeho eshopu ve finále, protože oni tam dávají ten kontent.

Já ještě vím o pár funkcí, třeba např., jsi v košíku, ono ti to nabídne produkt na zvýšení obratu.

To je jako moderní v Americe, tady se to sem nedostalo. Říkají tomu  Funnels, jako trychtýře, že mě to provádí skrz výrobky, který já jsem si dal do košíku, tak si můžu nadefinovat, který další výrobky asi tak teoreticky chce. My jsme to zatím klientům nabízely a ukazovaly, ale nemáme to nasazený, ale teď si to představuji tak, že já jsem si koupil růžový šaty a teď nemám s těma růžovýma šatama ve svých katalozích svázaný. Je to vlastně jakoby svazovaní produktů, ale jinak. Takže mi to nabízí nějaký sady dalších pravděpodobných produktů, někde už v košíku nebo v té finální pokladně, kdy je to na tom, abych prodal víc. Na základě nějakých pravidel. Dám sadu pravidel a ten zákazník k těm růžovým šatům bude chtít i růžové boty, i když nebo že to zákazníci často nakupují spolu to jsou takové jako často nakupuje s, to tady už eshopy mají a dá se to ještě nějak dotáhnout jako víc ten průběh toho nákupu do dokonalosti, nebo do toho prodat.

Co si myslíš o Pop-up oknech?

Já jsem klasický uživatel, mě to taky samozřejmě štve, nemám úplně pop up okna v lásce, ale pokud jsou udělaný správně, tak asi na ten web patří. Já jsem se v životě nezapsal do žádného newsletteru, takže já říkám, mě se těžko mluví o marketingu, když nejsem žádný Honza Novák, který je ten největší standart, o těch se bavíme. Bavíme se o marketingu, marketing je statistika.

Dobře, já jsem to nemyslela takhle do důsledku, ale máš třeba nějaký oblíbený? Koukáš na youtubery, třeba ty technický youtubery, víš o nich, jakože..

Ale já se do jejich kanálů nezapisuju, já jsem v tomhle úplně nestandartní, nemarketingový člověk, já si pamatuji názvy svých kanálů a Youtube mi to nabízí, takže já se nezapisuju do newsletterů, naopak se z nich odepisuji, když mě tam automaticky zapíší při objednávce, nikdy jsem nevyplnil dostávat newsletter. Já si ty věci pamatuji, já jsem trochu jiný. Já když něco potřebuju, tak si to pamatuju a jdu si pro to- Ale standardně se lidi zapisují do newsletterů, potřebují ty informace, nebo nějaká část, takže když tam na ně vybafne okno, co on si přečetl nějaký blok, který ho zajímá, skutečně si ho přečetl a dole na něj vybafne okno, zapište se do newsletteru jednou při jeho návštěvě nebo jednou za tři měsíce, tak ok, není nic jednoduššího než kliknout mimo.

Když ty věci nejsou super otravný, tak dejme tomu. Do nějaký úrovně to může být, ale pop-upy jsou brané jako otravný věci, takže s mírou a rozumně. Nebo jako při nějakých akcích dejme tomu, nebo když se stane nějaká závažná událost. Je to věc, ten web, která zaměstná 100% pozornosti a musím něco udělat abych se mu vyhnul. Musím zmáčknout esc nebo máčknout vedle. Ideálně. Ale když je covid a já jsem musel všechno zavřít, tak tam patří pop up, ok, ale když to budu nabízet na každý druhý stránce, zapište se mi do newsletteru, dostanete slevu, tak to ok úplně není.

Co si myslíš o rychlosti webu, zvláště tedy u eshopů? Vzhledem k tomu, že děláme s WordPressem, tak není WordPress pomalý?

WordPress, myslím, jsme se už někde bavili, je velký rozdíl mezi WordPressem a mezi takzvaně šablonou jak oni říkají. Tu když si koupím od Indů šablonu na Envato marketu a potom brečím, že mi to dělá nějaký preloader, který mi vlastně blokuje to zobrazení, pro uživatele, že to vypadá hezky a je to hned načtený, ale nepůsobí to dobře, ta šablona je špatně udělaná, v měřácích je to pomalý. I když o měřácích si myslím taky svoje, ty jsou dělaný kdoví jak, tak Google má svoje tajné způsoby jak to dělá, proč to dělá, protože i Alza tam má asi 2%, Amazon 5% a Google sám o sobě si to raději vypnul, dřív měl 90% a teď si to pro jistotu vypnul.

Reálné uživatelské rychlosti, ano, já chci rychlý web, já chci rychlou odezvu, ideálně superrychlou, ale nechci aby se mi to zase za tu superrychlou odezvu rozbíjelo. Říkám, i Alza má špatné syntetické měření od Googlu, ale chci rychlý web, ale myslím, že se to dost posunulo, že weby se v posledních třech letech rychle zrychlily a u eshopu je to každému jasný, že lidi nechtějí čekat, takže jakmile je to přes dvě sekundy nebo jeden a půl sekundy, tak je to špatně. Musí tam být hranice, my už teď taky cacheujeme do statického html, takže, rychlost je taky pro sebe. čím rychlejší tím lepší samozřejmě. Teď se snažíme, to budeme prezentovat v brzké době, udělat super rychlý eshop se superrychlým vyhledáváním, superrychlým filtrováním jako vizitku, že i to umíme.

Má být na eshopu vyhledavání a jak by mělo fungovat?

To mě teď pobavilo. Vždycky se tomu pousměju, když jsem narazil u jednoho našeho klienta, marketingová agentura a dělali pro někoho zlepšování webu a použili tam nějaký Luigisbox, ok, dobře může být. Luigis box je dokonce celé s.r.o., nějaký slovenský start up, které se zabývá pouze vyhledáváním na webech a vydělal asi už tři a půl milionu za minulý rok nebo něco takového, čili vyhledávání na eshopech je enormně důležité, obzvlášť a to je kritické obzvlášť na eshopech typu Alza, Mall, což budeme tomu říkat, ty kde mají všechno a já se tam orientují především vyhledáváním, nevím, jak se tam orientují jiní lidé, jestli se proklikávají kategorie, taky se proklikávám, ale pro mě je vyhledávání esenciální ten search box jejich, by měl být dokonale odladěný.

Ten Loigisbox dělá způsobem, který po mě chtěl taky jeden klient, se kterým teď jednáme a děláme analýzu, takže chci rovnou kategorie, což možná nejrelevantnější výrobky z možností vyhledávání si to kliknout do košíku, chci to hodně rychlý, abych to tam viděl a budu se orientovat především tímhle. Proto na tom konkrétním nebudu mluvit, potom ho třeba představím na videu co všechno a jak jsme udělali na tom WordPressu, ale jak jsme se bavili, to je na dlouhý hodiny povídání, proč WordPress a proč to děláme a jak to děláme. Pokud nás někdo sleduje a dokáže si to představit co za tím je, tak si je možná schopný uvědomit, že ta krabice není hračka pro děti. Nejenom, samozřejmě si s tím děti hrát můžou.

Co si myslíš o responzivních webech? Měl by být eshop responzivní, to už je taková zastaralá otázka, ale existuje marketing, který je pouze pro mobily.  Jako třeba propojení, telefonní čísla nedokážu říct, nevím.

Mě je líto, že jsme ještě nedokázali sehnat někoho kdo by chtěl PWA. Prostě kdy se vám ten eshop chová jako mobilní aplikace. To bych chtěl co nejdřív zrealizovat. On dokonce do WordPressu to píše přímo Google ten plugin, který dělá jednu z těch věcí. Jakmile seženeme nějakého potencionálního zájemce nebo jeden z našich klientů se tam dopracuje, že oni ty eshopy. Ty úspěšný u nás rozvíjí, eshop funguje, tak do něj investují, aby to bylo čím dál lepší. Takže až se dostaneme do téhle fáze, tak to určitě někde nasadíme a toto je podle mě cesta.

Protože já nemám rád mobilní aplikace. Přečtěte si statistky, to má otevřenost, první den to otevře každý, druhý den to otevře 40% lidí a za týden to otevře asi 7% lidí nebo 5% tu aplikaci, co si nainstalovali. Ale všichni chtějí aplikace, ale aplikace stojí od půl milionu výš. To je moje odpověď. Pro mě je mobilní aplikace hra, potom Youtube a Facebook. Nevím, jak pro jiný lidi, ale co je na webu nemá mít aplikaci. Nevím, proč bych jí měl, když tam mám ty push notifikace, který byly jediný, čím se ta aplikace lišila.