Co se mění od 2022 s Cookies a Google Analytics? Bezhlavé sledování končí. Open Source je řešení!

Do konce roku 2021 fungoval mechanismus sledování uživatelů skrze nástroje jako je Google Analytics, SmartLook, Leady.cz, Seznam Remarketing, Facebook Pixel a další a další následovně.

Teoreticky přestávají fungovat také sledování newsletterových kampaní provozovaných službami typu Smartmailing, Mailchimp, Ecomail a další a další.

Přijdete na web, kam jít chcete – řekněme nakoupit tričko. Dole na vás vyskakuje takzvaná Cookie lišta, o které si povíme dále. Vy ji jako mnoho čechů buď ignorujete, nebo rovnou klikáte na zelené velké tlačítko – Schválit, protože nechcete být otravováni a mít půlku webu zakrytou nesmyslem. Provozovate webu je šťastný, Google je šťastný – všichni jsou šťastní kromě vás, protože vás všechny tazkvané třetí strany začínají tímto sledovat.

Od roku 2022 ale nastává jedna velmi drobná, ale pro tyto nástroje smrtící změna. Místo toho, aby se v základu po odkliknutí tlačítka Schvaluji mohli lidé automaticky sledovat, musejí být v základu weby nastaveny tak, že se lidé sledovat automaticky moct nebudou.

Aby mohlo dojít k analytickému sledování lidí a jejich pohybu na webech pomocí nástrojů vyjmenovaných výše, musíte nejdříve rozkliknout Nastavení (tak to má většina webů naimplementováno) a vysloveně odkliknout – ANO CHCI BÝT SLEDOVÁN.

Kolik z vás bude chtít být sledováno a ještě klikat 2x navíc, aby toto povolili? Velmi pravděpodobně vůbec nikdo – nebo enormně malá část.

Soupis věcí, které nebudou tím pádem fungovat bez výše zmíněného vyloženého souhlasu uživatele. Remarketing – Seznam a Google plus Facebook, Youtube a případně další, které používáte. Google Analytics. Smartsup sledování a historie uživatelů, kteří s vámi chatovali přes tuto službu. Facebook analytika. Nahrávání obrazovek ve SmartLooku.

Neznám přesně názor právníků a výklad práva, ale teoreticky také sledování proklikovosti emailových newsletterů, které posílají služby třetích stran, protože by uživatelé vysloveně a explicitně – čili naprosto jasně museli potvrzovat, že dávají souhlas ke shromažďování dat z newsletter kampaní rozesílaných třetí stranou, protože zde rovněž dochází ke sbírání dat skrze cookies v prohlížeči (ne vždy, pokud nepoužíváte webový emailový klient).

Vlády a lidé “nahoře” se rozhodli vyhovět lidem, kterým neustále enormní špehování na internetu začína celkem vadit. Být totiž produktem bez svého vědomí je asi jako následující scénář.

Přijdete do obchodu s oblečením a záznamy kamer se rovnou posílají bez vašeho souhlasu do TV Nova, která takto shromažďuje úplně všechny obchody s oblečením. Má obličeje všech lidí a následně jim do filmů pouští díky těmto datům reklamu. A kdo ví, co s nimi všechno další dělá.

Vezměte svá data pod svou kontrolu – pomocí otevřených nástrojů, které nikomu třetímu žádná data neodevzdávají, a proto nepodléhají výše popsaným regulacím.

My na to máme řešení. Open Source systémy, které se implementují přímo do webu a tím pádem nedáváte data třetím stranám.

 

…………………………………………

David Strejc je ve firemním IT od roku 2004. Byl zakladatelem úspěšné mezinárodní společnosti Easy Software s.r.o., dále pracoval jako architekt v O2, solution designer v T – Mobile.

WPDistro se zabývá profesionálním webovým řešením na systému WordPress (weby, e-shopy, systémy, news zpravodajství, sociální platformy atd.) https://wpdistro.cz/.

AutoCRM je inteligentní CRM modeler pod Open Source licencí, který firma implementuje do středních a větších společností. https://autocrm.cz/.

Mailuju.cz – je systém na rozesílání newsletterů, který se na světovém trhu rozvíjí více jak 9 let. Můžete neomezeně mailovat.